Az X Faktorban az utóbbi években elhűlve néztem, hogy a zsűri tagok viszonylag gyakran bújnak dzsekibe.
Ha jól értem a jelenséget, akkor a zsűri tagoknak, a stílus tanácsadóknak, a producereknek gyakran fejtörést okoz, hogyan tegyék a zsűri tagokat "fiatalossá", "könnyedebbé",hogyan közelítsék őket a tömegízléshez.
A megoldások között szerepel a dzseki, amely Magyarországon a sportossággal, a közvetlenséggel asszociált ruha darab.
A dzsekit arra tervezték, hogy védjen a külső hatások ellen. Szabása kabátszerű, anyaga, felépítése a felöltőhöz teszi hasonlatossá. Ami a zsűrizés szempontjából a legfontosabb, arra tervezték, hogy az ember állva viseli és nem ülve.
A dzseki azért lehet népszerű tévés műsorvezetők között - főleg, akik nem 40+-ban nyomulnak - mert lazának, sportosnak hat. A fiatalság, a fiatalosság érzetét kelti. Ezért terjed olyan fiatalos műsorokban, mint az X-Faktor vagy a Rising Star.
Kezdem Alföldi Róberttel, aki az egyik legjobban öltözött férfi ma Magyarországon. Kivéve az X-faktor néhány adását.
Érdemes megfigyelni, ahogy a dzseki ráráncolódik Alföldi testére és kezére, hiszen bősége nem arra lett kitalálva, hogy ülés közben összehúzódjon. Azon kívül, hogy az ember úgy érzi, viselője fázik, azt is üzeni: az illető csak beugrott pár percre, s máris megy tovább.
A zakó struktúrába rendezi az ember felső ruháját, keretet ad neki, a dzseki lényege, hogy eltakarja az alatta levő ruhát, elnyomja annak érvényesülését.
A dzseki, ha ülve viselik, felkúszik viselője nyaka és feje felé, így nem kisimít, hanem kalodába zár. Nyugtalan érzést kelt a nézőben.
A cippzár, minden dzseki központi eleme, nyakig kettévágja a viselője testét. Hiszen a dzsekinek nincs olyan kivágata, mint a zakónak vagy a mellénynek. A dzseki normális állapota kétféle: vagy zárva van, vagy nyitottan lóg.
Nagyon árulkodó, hogy az emberek, ha dzsekit vesznek fel és közben ülnek, sosem húzzák fel nyakig: valószínűleg érzik, hogy ez nagyon diszfunkcionális lenne. Ha más nem, a nyakig bezártság érzése miatt.
A dzseki másik funkciója,hogy nyitva, szabadon lóg. Ülő emberen képtelen a lazaságot sugallni.
Különösen szörnyű az, amikor az elegáns nyakkendő és a dzseki párosításával próbálkozik a stílus tanácsadó és a műsor szereplője. Sem ülve, sem állva nem jó.
Majkának sem áll jó, bár imidzs fotóin jól látszik, hogy ő vagy a stílus tanácsadók szeretik vele kapcsolatban a dzsekis megoldást alkalmazni. Mert Majkát így gondolják fiatalosnak tartani.
Geszti Péter farmer dzsekije egy X-Faktor stúdió felvételen szerintem tényleg a stílustanácsadás alja.
Azonnal megmutatom, szerintem mi a jó. Nem, nem külföldi példákat mutatok majd. Ugyanezeket az urakat öltönyben.
Gesztinél meg tudom mutatni, hogy milyen az, ha casual, azaz lazább eleganciát adnak rá. A mintás póló és a sötét öltöny együtt nagyon jól működik, a póló piros kerete és a zakó fekete színe célratörő és kellemes hatást kelt.
Tudom, a fő érv az lesz az eddig elmondottakkal szemben, hogy a popos műsor, a fiatalítás nem teszi lehetővé, hogy ilyen jellegű elegáns ruhákat adjanak rájuk. Biztos ez? Nézzük meg Majkát öltönyben!
Tényleg nincs pop-érzés elegáns öltönyben?
Majka öltönyös reklámja hivatalos marketing termék. Csak éppen a műsorok során nem használják.
Néhány általános következtetés még korunk egészére vonatkoztatva
A magyar szórakoztató műsorok vezetőinek és arcainak öltözetésén az erőlködés látszik. Minden hétre kitalálni valami újat. Minden héten meglepni a közönséget. Variálni. Többféle stílust felvonultatni.
Gondolom, ez utóbbit azért, hogy a sokfélének tartott közönség magáénak érezze a műsorok arcait.
Szerintem az emberek karaktereket szeretnének látni, akik kiszámíthatóan hozzák a maguk formáját. Akik valakik. Valakivé pedig csak az állandóság által válik egy figura. Zsáneres alakká csak ugyanolyan manírok ismételt bemutatása tesz egy szereplőt.
A sztár műsorok műsorvezetőinek stílustalan öltöztetése tökéletes tükre korunknak itt és most, Magyarországon, amely nem ismer el hagyományt, nem tisztel kialakult formákat, s nem érti, hogy a megújulás nem az eszetlen eklektikában van, hanem a hagyományosan letisztult formák egyszerre hagyományhű és kreatív újraértelmezésében.
Magyarországon nem az lesz sztár, akinek kialakult stílusa van, hanem az, aki a zavaros elvárások özönének hajlandó megfelelni.
Kudlik Júlia, Antal Imre, Vitray Tamás, Kovács P. József máig tartó népszerűsége nem csak az egyre halandóbb korba lépő korosztályok Kádár-nosztalgiájára utal, hanem arra, hogy a diktatúra csökött világában ezek az emberek sajátosat alkottak, s azt folyamatosan újratermelték. Akkor nem merték kimondani, ma nem vagyunk hajlandók felismerni, hogy egy hagyományban kijegecesedett mértéket képviseltek a ruhájukkal, a megjelenésükkel.
Korunk a kaméleonokat gyártja le futószalagon.
Lehet,hogy elsőre furcsának hat a gondolat, de nálunk sosem születik majd egy Lady Gaga, Katie Perry, Enya, vagy Lana del Rey. Ahol nincs hagyomány, ott nincs polgárpukkasztás.
Ahol minden csak egy pillanatig érvényes, s csakis azért, mert hirtelen jól hat, ott nincs stílus és nincs stílusteremtés.